// Dans workshops voor kinderen « Communicatie Dans: Communicatie, dieptecoaching, dans, cross-over

'Dance is the hidden language of the soul'
- Martha Graham -

Dans workshops voor kinderen

DANS: Dans voor kinderen

Voor wie
Kinderen op basisscholen, speciaal onderwijs, zmlk onderwijs, voortgezet onderwijs.

 

Tarieven

Dansworkshop van 45 minuten voor kleuters: 50 euro
Dansworkshops van 1 uur groepen 3-8 en voortgezet onderwijs: 60 euro
Training Dans en Beweging docententeams  van 1 1/2 uur: 200 euro excl. 21% BTW
(Tijden kunnen aangepast worden)

 

Inhoud, voorbeelden:

  • Kennismaking met dans
    Voor wie: groep 1 t/m 8.
    Inhoud: het gaat niet om de prestatie, het gaat om het plezier krijgen en het je vrijer voelen in bewegen en dansen.
    De kinderen leren zich beter te concentreren; maken kennis met de mogelijkheden van verschillende lichaamsdelen; leren samen te werken in bewegingsspelen; ontwikkelen hun muzikaliteit; leren, onthouden en reproduceren een (deel van een) dans.
    Duur: lessen van 1 uur (kleuters 45 minuten). Kan ook uitgebreid worden naar 2 of 3 lessen.
  • Rupsje Nooitgenoeg
    Voor wie: groep 1 en 2.
    Inhoud: M.b.v. het boek van Eric Carle maken de kinderen kennis met de levenscyclus van een vlinder, tellen tot vijf, leren de dagen van de week, maken kennis met verschillende soorten voedsel. Alles is verbonden met dans, beweging en muziek.
    Duur: 1 les van 45 minuten.
  • Maarten Mus vliegt er op uit!
    Voor wie: groep 1 en 2.
    Inhoud: Maarten Mus woont in een nestje onder het schuurtje bij de boer. Het nest is somber en saai… Zijn moeder is verdrietig. Waarom? Maartens vader is opgegeten door een havik. Maarten gaat om zijn moeder op te vrolijken een wereldreis maken op zoek naar de mooiste bloem van de wereld, de Victoria Amazonica.
    De lessen gaan over verdwalen, troosten, verschillende gevoelens, kennis maken met verschillende landen.
    Duur: 2 lessen van 45 minuten.
  • Het nieuwe oude huis (n.a.v. het boek van Tjibbe Veldkamp & Hans Prij)
    Voor wie: 
    groep 1 en 2.
    Inhoud: les 1. Verschillende ruimtes, vormen, het verplaatsen van spullen. Welke ruimtes zitten er in een huis? Hoe verplaats je je van de ene ruimte naar de andere? Hoe nemen we onze spullen mee? Past alles wel? Dansoefening met dozen. Dansje op ‘Het huisje gaat verhuizen’ van Hakim.
    les 2. Dansen met verschillende emoties. Alle stappen roepen verschillende emoties op.
    Afscheid nemen van het oude huis, van een vriendinnetje. Hoe dans je dat? Leuke dingen. Je krijgt misschien een grotere kamer. Je leert nieuwe mensen kennen: Kennismakingsdans en Vriendendans. Vier verschillend huizen (bv. kasteel, huisje op de hei). Welk huis vind je ’t leukst? Hoe voel je je in de verschillende huizen? Hoe dans je dat?
    Duur: 2 lessen van 1 uur.
  • Witte wieven (deze les is te regelen via Scala Hoogeveen/Meppel)
    Voor wie: groep 1 t/m 4.
    Inhoud: Dansen en bewegen met en als witte wieven. Wat zijn witte wieven als natuurverschijnsel? Hoe bewegen witte wieven. Lichte en hoge dans. Dansen in een rij als een soort nevelslierten. Improvisatie oefeningen rondom het thema witte wieven. Tot slot verbinden we alle bewegingen met elkaar tot een dans.
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • Modder (deze les is te regelen via Scala Hoogeveen/Meppel)
    Voor wie: groep 1 t/m 4.
    Inhoud: Dansen en bewegen met modder (net alsof). Je helemaal insmeren met modder als warming up. Lage bewegingen, bewegen door de modder. Hoge bewegingen, bv. door het dansen met doekjes. Welke bewegingen kun je maken?
    Workshop over je vies mogen maken, grenzen verleggen, over de ruimte en jezelf weer schoonmaken in de vorm van een dans.
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • Milieu, zwerfvuil, nieuwe wildernis
    Voor wie: groep 1 t/6
    Inhoud: Dansen met materiaal dat gerecycled kan worden, dansen met dozen zwerfvuil.
    De kleuters worden bolletjes in de grond die na aangeraakt te zijn door een toverstaf uitgroeien tot prachtige bloemen. Poetsdans voor groep 3/4. Bomendans op muziek van ‘Amelie’ door groep 5/6.
    Duur:  1 les van 1 uur.
  • Poetspiraat
    Voor wie: groep 3 en 4.
    Inhoud: Poets Piraat is een schoonmaakfreak en de allerbeste poetser van het hele land. Hij boent en schrobt de hele dag alles wat hij tegenkomt. Maar op een dag merkt hij dat alles i.p.v. schoner steeds vuiler wordt. Hij gaat moedig op onderzoek uit…
    We dansen en bewegen met doekjes, met zgn. modder, met afval. We eindigen met een danscombinatie.
    Duur: 2 lessen van 1 uur.
  • Volksdans
    Voor wie: groep 3 en 4.
    Inhoud: de kinderen leren eerst een lied met eenvoudige bewegingen, daarna een dans waarin in tweetallen gedanst wordt en ze goed met elkaar moeten samenwerken, tot slot de einddans, een dans in een kring met zang. De muziek waarop gedanst wordt is volksmuziek.
    Geschikt voor een presentatie.
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • ‘Springende pinguïns en lachende hyena’s’
    Voor wie: groep 3 en 4.
    Inhoud: we lezen een aantal van de prachtige verhalen over verschillende dieren uit het boek van Marije Tolman en zetten ze om in dans en beweging en muziek. Na het verhaal over de papegaai die iedereen napraat, gaan we tijdens een spiegeloefening in tweetallen bewegen op muziek; een flamingo slikt zijn eten om de kop door en doen we met elkaar de oefening van de omgekeerde wereld …
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • De Regenboogvis: project met zang, dans en muziek
    Docenten: Marlous Klekamp en Saskia Kamphuis.
    Voor wie: groep 3 t/m 5.
    Inhoud: De inspiratie voor dit project is het verhaal ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister. Het is een multidisciplinair en kunstzinnig project over ijdelheid, eenzaamheid en vriendschap. De kinderen gaan het verhaal spelen, zingen de liedjes en dansen als vissen in de zee.
    Les ingrediënten:
    Luisteren naar een gelezen verhaal dat wordt ondersteund met enkele Orffinstrumenten (klokkenspel, xylofoon, trommel, triangel, bekken).
    Zingen van de vijf regenboogvis liedjes en spelen op Orffinstrumenten.
    Dansen op vijf muziekfragmenten die passen bij het verhaal.
    Uitbeelden van het verhaal met korte teksten (door de kinderen bedacht) .
    Duur: 4 lessen van 2 uur.
  • Het circus: dansexploratie en evt. danspresentatie
    Voor wie: groep 3 t/m 5.
    Inhoud: Dans die gaat over verschillende circusnummers: koorddansers, paardendressuur en clowns. Tussen door komt steeds weer de parade van alle artiesten die rondlopen in de piste om naar het publiek te zwaaien. Kan aangevuld worden met het leren van ‘Het circuslied’.
    Duur: 3 lessen van 1 uur.
  • Musicalworkshop, Dans
    Voor wie: groep 5 t/m 8; leerlingen voortgezet onderwijs.
    Inhoud: hoe is een muziekstuk opgebouwd; hoe maak je er een dans van; samen maken we (een) dans(en) en studeren deze in.
    Duur: in overleg.
  • Musicalworkshop, Dans en Zang
    Docenten: Saskia Kamphuis (Dans) en Marlous Klekamp (Zang/Muziek).
    Voor wie: groep 5 t/m 8; leerlingen voortgezet onderwijs.
    Inhoud: muziek, dans, bewegingsexpressie en zang motiveren en laten kinderen hun talenten ontdekken in de volle breedte.
    Wij nemen jullie mee in een energieke workshop met ritmes, dans en zang. Kunstzinnige werkvormen verruimen je blik en leren je kijken vanuit een ander perspectief.
    Dansen en zingen is…. Spelen, energie, emotie, delen.
    Ieder heeft zijn eigen kleur. Je kleurt mee met de groep zonder dat je je eigen kleur verliest.
    Duur: in overleg.
  • Dans en Energie
    Voor wie: groep 6 t/m 8; leerlingen voorgezet onderwijs.
    Inhoud: wat is energie, kun je het zien?; positieve en negatieve gevoelens; verschillende dansstijlen/verschillende energieën; we gebruiken de 4 elementen aarde, lucht, water en vuur waarmee we verschillende dans en bewegingsoefeningen maken op passende muziek.
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • Dans en sport
    Voor wie: groep 6 t/m 8; leerlingen voorgezet onderwijs.
    Inhoud: we verbinden verschillende sporten aan dans op een creatieve wijze. We dansen o.a. een voetbaldans.
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • Verzin een nieuw volk
    Voor wie: groep 7 en 8; onderbouw leerlingen voorgezet onderwijs.
    Inhoud: we gaan met elkaar een nieuw volk bedenken (dus niet ‘de Polen’).
    Wat is jullie sfeer, kleur, rituelen, uiterlijk, eigenaardigheden? De kinderen kiezen een personage met één karakteristieke eigenschap (achterdochtig, overenthousiast, gierig, macho, enz.) en gaan deze vooral fysiek spelen. In de tweede les werken we alles uit tot een korte voorstelling met muziek.
    Duur: 2 lessen van 75 minuten.
  • Dansen met de 4 elementen: water, vuur, aarde en lucht
    Voor wie: groep 7 en 8; leerlingen voortgezet onderwijs.
    Inhoud: kennis maken met de vier elementen. Ieder element heeft z’n eigen beweging en muziek. Bij welk element voel je je het meeste thuis, voel je je het meest in je element? We eindigen met een elementendans.
    Duur: 2 lessen van 1 uur.
  • (On)vrijheid
    Voor wie: groep 7 en 8.
    Inhoud: wat is de betekenis van onvrijheid en vrijheid in je gezin, in het land waarin je woont, in de wereld? We bewegen vanuit ingebeelde kleine ruimtes waarvan je niet weet waar de uitgang is naar dansen en bewegen met steeds meer vrijheid. We eindigen met een dans op ‘Happy’.
    Duur: 1 les van 1 uur.
  • Beroemd zijn
    Voor wie: groep 7 en 8.
    Inhoud: over de façade van glitter en glamour. De kinderen kunnen zelf hun rol kiezen: auditant, beroemdheid, fans, beveiligers (vechtdans), paparazzi , chauffeur, enz.
    In 3 lessen werken we toe naar een voorstelling die ouders en/of andere klassen aan het einde van de derde les kunnen bekijken. (Ook jongens vinden deze lessen meestal erg leuk!)
    Combinatie van Dans, Theater en Zang (rap).
    Duur: 3 lessen van 1 uur.
  • Dansexpressie
    Voor wie: groep 7 en 8;  leerlingen voortgezet onderwijs; docententeams.
    Inhoud: We laten ons in deze workshop inspireren door spreeuwen-zwermen. Je hebt waarschijnlijk al vaak met verbazing en bewondering staan kijken naar grote groepen spreeuwen die zich verzamelen in de lucht. Hoe doen ze dat toch? Wij gaan in de workshop onderzoeken hoe wij ons zo op elkaar kunnen afstemmen dat we uiteindelijk als eenheid door de ruimte bewegen.
    Duur: 75 minuten.
  • Eind Musical
    Voor wie: groep 8.
    Inhoud: Voor de eindmusical maak ik (alle) dansen uit een door jullie uitgekozen musical en studeer deze met de kinderen in. Er is ruimte voor eigen inbreng. Ik kan de dansen tijdens de voorstelling begeleiden.
    Duur: in overleg.
  • Dans de wereld rond
    Voor wie: groep 1 t/m 8, voortgezet onderwijs.
    Inhoud: de Sirtaki uit Griekenland, Afrikaanse dans, Spaanse dans, Riverdance uit Ierland, Hip hop of een indianendans uit Amerika… in deze lessen maken kinderen kennis met andere (muziek)culturen en worden ze gestimuleerd in hun lichamelijke ontwikkeling, sociale interactie, wereldoriëntatie en muzikale vorming. De nationale dansen van uiteenlopende culturen en landen vormen de leidraad in deze lessen.
    Duur: 2 of 3 lessen van 1 uur (kleuters 45 minuten).
  • Dansspetters l, ll en lll van Maria Speth
    Voor wie: groep 1 t/m 8; docententeams.
    Inhoud: De drie dansbundels van Dansspetters bevatten een dansprogramma dat zowel structuur biedt als ruimte voor exploratie. Het programma is met name bedoeld als een richtlijn waarbinnen alle ruimte is voor eigen ideeën die samen met de kinderen kunnen worden uitgewerkt.
    Met de kinderen doe ik een aantal oefeningen uit de verschillende boeken; aan de leerkrachten leer ik hoe ze het boek kunnen gebruiken en het dansmateriaal kunnen overbrengen aan hun leerlingen.
    Duur: 2 lessen van 1 uur (kleuters 45 minuten).
  • ‘Kunst in leren’ workshop (boek ‘Voorbij de kaders – Kunst in leren’ van Alexandra van der Hilst)
    Voor wie: groep 1 t/m 8; voor docententeams; leerlingen voortgezet onderwijs.
    Inhoud: leren kijken met al je zintuigen, met al je intelligenties, leren ons onderwijs vorm te geven m.b.v. kunstvakken, leren met begrip, geheugen en bezieling, leren door te spelen.
    Voorbeeld: Engelse woorden leren m.b.v. bewegingen. In bepaalde woorden zit de betekenis van het woord in de beweging; deze gaan we uitbeelden. Daarnaast dansen en bewegen we als groep(je) op muziek naar verschillende vormen, bv. een ‘square’.
    Duur: in overleg.
  • Dansworkshop n.a.v. een bepaald thema
    Voor wie: groep 1 t/m 8.
    Inhoud: dans- en bewegingsoefeningen en danscombinaties n.a.v. een bepaald thema, bv.: Sinterklaas, Kerst, spoken, heksen, een land, feest, vrijheid, energie, de elementen, kleuren, 18de eeuw (in combinatie met muziek), talenten, tijd, reizen, etc.
    Kan ook in combinatie met Zang en Muziek; de muziekdocent is dan Marlous Klekamp.
    Duur: in overleg.
  • Afscheid: van een docent/directeur, van het schooljaar, etc.
    Voor wie: groep 1 t/m 8; leerlingen voortgezet onderwijs.
    Inhoud: we maken en leren met elkaar een choreografie. Muziekkeus in overleg.
    Creatieve, persoonlijke en vrolijke manier om op een goede manier afscheid te nemen.
    Ik kan de presentatie begeleiden.
    Duur: in overleg.
  • Over (de) grenzen
    Voor wie: groep 5 t/m 8; leerlingen voorgezet onderwijs; docententeams.
    Inhoud:  dans- en bewegingsoefeningen die alle te maken hebben met grenzen. Waar liggen jouw grenzen, hoe geef je je grenzen aan; grenzen in de ruimte, hoe beweeg je je in verschillende ruimtes, wat doet dat met je; een Afrikaanse dans leren.
    Duur: in overleg, vanaf 1 uur.
  • ‘Thriller’ van Michael Jackson
    Voor wie: gemotiveerde (geen gemakkelijke dans) leerlingen van het voortgezet onderwijs.
    Inhoud: aanleren van een deel van de clip ‘Thriller’ van Michael Jackson.
    Duur:  1, 1 1/2 of 2 lesuren.
  • Training Dans en Beweging voor leerkrachten/docenten
    Voor wie: docententeams.
    Inhoud: Dans en beweging is een prachtig middel om samenwerken in verbinding te bevorderen. De laagdrempelige oefeningen zorgen ervoor dat je meer in contact met jezelf en daardoor ook met de ander. Door een veilige en plezierige sfeer krijgt het samen dansen en bewegen steeds meer gestalte in echt samen werken, afstemmen en verbinden.
    Verder is het mijn ervaring dat als je als docent (letterlijk) meer in beweging komt dit een positief effect heeft op de leerlingen.
    Duur: 1 1/2 uur (in overleg kan de tijd aangepast worden)                                                                              

 

 

Testimonials:

Ik vind dit heel leuk! (‘Modder les’.) Het is net Rock ’n Roll!

(Luca, ZMLK Meppel)

 

‘Van te voren dacht ik dat het dansen saai zou zijn, maar ik vond het hartstikke leuk!’

(Koen, Speciaal Onderwijs Assen)

 

 

‘Ik heb van een paar kinderen een nieuwe kant gezien die ik nog nooit eerder bij ze heb ervaren en dat heeft me zeer ontroerd.’

(basisschool Noorderveld)

 

‘Erg leuke lessen waar ik als docent zelf ook mee aan de slag kan.’

(basisschool Paterswolde)